Muzikaal boorplatform

Leuke tip voor als de buren beginnen te klussen: de muzikaliteit ervan inzien. Op het festival Unmenschliche musik in het Haus der Kulturen der Welt trad afgelopen zondag een groot boorkoor op…

borenWas ist das für ein Gerausch!  Het publiek in de grote hal maakt haast om naar de plek van het lawaai te komen. Vijfentwintig boren op vier blokken komen in actie. Een vrouw doet verschrikt een stapje naar achteren. Een jongetje vertikt het afstand te houden: dan maar vingers in de oren.

boorplatform

Voor zijn installatie Cluster 100 heeft componist en klankvormgever Tamer Fahri Özgönenc  honderd boormachines keurig symmetrisch in groepen tegenover elkaar geplaatst. En daarmee doorboort hij letterlijk de grens tussen muziek en lawaai. Als artiesten op podia doen de boren keihard hun werk.
De decibellen doen direct aan Wagner denken: dit boren is overweldigend en oorverdovend. Maar de door hem bedachte klanken komen doorgaans tevoorschijn uit de longen en spieren van mensen. De stilstaande maar tegelijkertijd doldriest suizende en draaiende Walküren op de boorplatformen bestaan uit niets anders dan stroom en techniek. Bij Özgönenc’ muzikale werk leiden dikke grijze snoeren op de grond naar stopcontacten. Krachtstroom! Zonder is het niet te doen.
De toeschouwers kunnen hun ogen er niet van af houden. Kijken naar geluidsgeweld is onweerstaanbaar. Het vertaalt zich ook nog eens in beweging… wind, wind, wind!
Wapperende haren en wapperende trommelvliezen zijn het gevolg. Misschien zijn honderd boren samen zo sterk als een vliegtuigmotor? In ieder geval is het een interessante alternatieve föhn.